Pari- ja perheterapeuttisten menetelmien koulutus 30 op, Kainula, verkossa
Koulutus antaa valmiudet pari- ja perheterapeuttiseen työskentelyyn vahvistamalla osallistujan teoreettista tietämystä ja menetelmällisiä taitoja dialogisessa ja voimavarakeskeisessä työskentelyotteessa.Koulutuksen tavoitteena on kehittää ja vahvistaa osallistujan ammatillisuutta ja terapeuttista otetta parien kanssa tehtävässä työskentelyssä.
Opintokokonaisuus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina!
Toteutusta koordinoi:
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Suoritustapa
Opiskelija osallistuu opetukseen reaaliaikaisen verkkoyhteyden kautta omalta työ/kotikoneeltaan. Paikkaan sidottua lähiopetusta koulutus ei sisällä lainkaan.
Koulutukseen kuuluu:
- 15 verkko-opetuspäivää + välityöskentely ja -tehtävät
- psykiatrian ja psykoterapia-alan peruskirjallisuus
- opinnäytetyö: teoreettinen osuus ja soveltava oman työn kehittämishanke
- raportoitu asiakastyö (50 h, vähintään 7–10 eri asiakasta) ja siihen liittyvä litterointi, oppimisanalyysi ja reflektio
- pienryhmätyönohjaus (7 x 1,5 h)
- vertaisryhmätapaamiset (7 x 2 h)
- syventävä kirjallisuus (10 kirjaa)
Verkko-opetuspäivät koostuvat aamupäivän teoriapainotteisesta osuudesta ja iltapäivän käytännön harjoittelusta.
Opintopisteiden (30 op) muodostuminen:
- 15 verkko-opetuspäivää ja niihin liittyvät välitehtävät 4 op
- Vertaisryhmätapaamista ja niihin valmistutuminen 0,5 op
- 7 pienryhmätyönohjausta ia niihin valmistuminen 1,5 op
- Asiakastyö (50 t) ja sen raportoiminen 4 op
- Itsereflektiivinen oppimispäiväkirja 2 op
- Opinnäytetyö (teoria ja sovellus) 7 op
- Parituutorointi 1 op
- Syventävä kirjallisuus (kirjaa) ja sen esseemuotoinen reflektointi 10 op
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
- Voimavarakeskeinen viitekehys pari- ja perhetyössä
- Vahvuuksien kartoittaminen ja hyödyntäminen
- Voimavarakeskeisyys terapeuttisen vuorovaikutuksen kivijalkana
- Parien ja perheiden kanssa käytettävät menetelmät ja interventiot
- Dialogisuus ja reflektiivisyys pari- ja perheterapeuttisessa työskentelyssä
- Narratiivisuus
- Vanhemmuuden tukeminen, keinoja tukea ja huomioida lasta
- Lapset puheeksi / Lasten tukiverkoston huomioiminen
- Masennus ja parisuhde
- Parisuhteeseen liittyvät haasteet psyykkisessä sairastumisessa ja niiden hoitaminen
- Erilaiset kriisit parien ja perheiden näkökulmasta
- Perheen vuorovaikutussuhteet
- Liittyminen
- Kiintymyssuhteiden merkitys pariterapiassa
- Sisarussuhteet ja niiden merkitys
- Perheen ja parisuhteen kehitysvaiheet
- Dialoginen käytäntö kehittyy tutkimuksen myötä – tutkimuksen merkitys uuden hoitokäytännön kehittämisessä
- Psykoosi ei ole sairaus, vaan selviytymiskeino vaikeassa stressissä – dialoginen ihmiskuva
- Dialoginen kohtaaminen ruumiillisena synkroniana
- Somaattisen sairauden kohtaaminen ja selviytymiskeinot perheessä
- Terapeuttinen allianssi ja siihen liittyvät videodemot
- Tutkimuksellinen näkökulma perheterapiaan
- Verkostotyöskentely ja verkosto- ja perhetapaamisten fasilitointi
- Myönteistä mielenterveyttä edistävä muutostyöskentely
- Potilaan verkostojen ja vahvuuksien aito hyödyntäminen
- Perhetyössä käytettävät menetelmät ja interventiot
- Ryhmämuotoinen toipumislähtöinen työskentely
- Monimuotoisten parien ja perheiden kohtaaminen
- Seksuaalisuus ja läheisyys parisuhteessa
- Riippuvuudet
- Väkivalta
- Itsemyötätunto ja auttajan oma työhyvinvointi
Opinnäytetyö ja kehittämistehtävä
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osuudesta. Ensimmäinen osuus käsittelee pari- ja perheterapeuttisiin teemoihin liittyvää teoriaa ja toinen osuus on omaan työkontekstiin luotu soveltava ja käytännönläheinen voimavarakeskeinen interventio, jota osallistuja kokeilee käytännössä omien asiakkaidensa kanssa ja raportoi sen tulokset. Tässä soveltavassa osuudessa hyödynnetään omia asiakkaita ja heiltä saatavaa palautetta terapeuttisen työn kehittämisestä. Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Kehittämishanke voidaan toteuttaa yksilötyönä, pareittain tai pienryhmissä. Sen tavoitteena on integroida opittua menetelmäharjoittelua omaan pari- ja perheterapeuttiseen työhön ja kehittää uusia toimivia ja asiakkaan kannalta mielekkäitä työmuotoja.
Käytännön asiakastyö ja itsereflektiivinen oppimispäiväkirja käytännön harjoittelussa
Koulutukseen kuuluu vähintään 50h todellisen asiakastyön dokumentointia. Dokumentoinnissa painopiste on oman työotteen kehittämisessä ja voimavarakeskeisen ja dialogisen pari- ja perheterapeuttisen lähestymistavan sisäistämisessä siten, että siitä muodostuu koulutuksen aikana osallistujan oma henkilökohtainen käyttöteoria. Tämän lisäksi osallistuja kirjoittaa henkilökohtaisen itsetuntemusta ja eettisyyttä osoittavan reflektion omasta ammatillisesta kasvustaan.
Osa käytännön asiakastyöstä voidaan nauhoittaa ja tehdä siitä erillinen oppimisanalyysi.
Koulutuksen digiympäristö
Sirialla on tietoturvallinen digiympäristö, jonne koulutusmateriaalit tallennetaan noin viikkoa ennen lähijaksoa omiin päiväkohtaisiin kansioihinsa. Opiskelijoiden odotetaan tutustuvan materiaaliin ennakkoon, jotta koulutuspäivien aikana on mahdollista käydä syventäviä keskusteluja päiväteemoista.
Vertaisryhmätapaamiset
Koulutusryhmä jaetaan noin 5 hengen suuruisiin vertaisryhmiin. Vertaisryhmätapaamiset tapahtuvat lähipäivien ulkopuolella noin kerran kuukaudessa pienryhmissä. Vertaisryhmätapaamisten tavoitteena on syventää seminaarijaksoilla opittuja teemoja ja hyödyntää vertaistuki oman kehittämistehtävän suunnittelussa ja vertaisarvioinnissa.
Paritutorointi
Koulutus perustuu vahvaan aikuispedagogiikkaan, jossa itseohjautuvuudella ja vertaisverkostoitumisella on merkittävä rooli oppimisen syventäjänä. Paritutorit lukevat toistensa kirjallisuusreflektoinnit ja keskustelevat niistä rikastaen toistensa ajatuksia.
Tavoitteet
Koulutus antaa valmiudet pari- ja perheterapeuttiseen työskentelyyn vahvistamalla osallistujan teoreettista tietämystä ja menetelmällisiä taitoja dialogisessa ja voimavarakeskeisessä työskentelyotteessa. Koulutuksen tavoitteena on kehittää ja vahvistaa osallistujan ammatillisuutta ja terapeuttista otetta parien kanssa tehtävässä työskentelyssä.
Osaamistavoitteet:
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa pari- ja perheterapeuttisia menetelmiä työskennellessään erilaisten parien ja perheiden kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää dialogisuutta ja työskennellä voimavarakeskeisellä työotteella.
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- käyttää voimavarakeskeistä työotetta.
- hyödyntää dialogisuutta parien ja perheiden kanssa työskennellessään.
- käyttää pari- ja perheterapeuttisia menetelmiä.
- tukea vanhempia kasvatustyössä.
- kertoa pääpiirteissään, miten masennus vaikuttaa parisuhteessa ja millaisia haasteita masennus tuo parisuhteeseen.
- eritellä erilaisia kriisejä parien ja perheiden näkökulmasta.
- erotella perheen ja parisuhteen kehitysvaiheet toisistaan.
- määritellä kiintymyssuhteen merkityksen pariterapian näkökulmasta.
- selittää dialogisen käytännön tutkimuksen merkityksen uuden hoitokäytännön kehittämisessä.
- määritellä dialogisen ihmiskuvan.
- fasilitoida verkosto- ja/tai perhetapaamisen.
- käyttää myönteistä mielenterveyttä edistävää muutostyöskentelyä hyödyksi parien ja perheiden kanssa.
Kohderyhmä
Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaiset, jotka ovat kiinnostuneet pari- ja perheterapeuttisesta työstä. Koulutukseen osallistujalla on oltava soveltuva pohjakoulutus vähintään 120 suoritettua opintopistettä sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalalta. Tutkinto voi olla sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan korkeakoulututkinto.
Kouluttajat
Koulutusjohtaja, konseptin omistaja:
Sirkku Ruutu, sirkku.ruutu@siria.fi. Toimitusjohtaja Siriassa.
Pääkouluttaja:
Johanna Perttilä, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti (Valvira, Kela), voimavarasuuntautunut pari- ja perhepsykoterapeutti (Valvira, Kela), työnohjaaja ( STOry), kouluttaja, KM, luokanopettaja, erityisluokanopettaja
Muut kouluttajat:
Niina Nurmela, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, työnohjaaja, sosiaalityöntekijä ja väitöskirjatutkija. Erikoistunut psykofyysiseen psykoterapiaan sekä EMDR-terapiaan. Hänellä on työkokemusta niin akuutista kriisityöstä kuin lasten, nuorten ja aikuisten kanssa työskentelystä. Hän on myös työskennellyt yliopisto-opettajana ja ohjannut opetusklinikalla monimuotoisia asiakastilanteita sekä perehtynyt perheiden hyvinvointiin laajasti. Hän toimii tässä koulutuksessa pienryhmien työnohjaajana.
Hilkka Putkisaari, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti/ kouluttajapsykoterapeutti (VET) ja kognitiivinen lyhytpsykoterapeutti (Valvira, Kela), taideterapeutti AMK (Kela), auktorisoitu erityistason seksuaaliterapeutti (NACS) ja kliininen seksologi (NACS, VET-taso), Authorized Sexuality Educator and Sexual Health Promoter (NACS), tunnekeskeinen pariterapeutti (ICEEFT auktorisointi), Muksuoppi- ja Reteamingvalmentaja (Lti), sekä EMDR terapeutti. Hänellä on monipuolinen kokemus sekä aikuisten, nuorten että lasten parissa työskentelemisestä: opettajana, kuraattorina, perhekodin johtajana/perhekotiäitinä ja psykoterapeuttina.
Ronnie Grandell, on myötätuntokeskeiseen psykoterapiaan erikoistunut työterveyspsykologi. Hän on suosittu itsemyötätunnon kouluttaja ja tietokirjailija. Ronnien kirjoittamia kirjoja ovat Itsemyötätunto ja Irti itsekritiikistä. Hänen erikoisosaamista on auttajan oman jaksamisen tukemisen taidot ja työnilon ylläpitäminen haasteellisissa asiakaskohtaamisissa.
Juha Lantz, on yli 20-vuotisen uran tehnyt peli- ja päihderiippuvuuksien parissa. Hän on omien kokemuksiensa kautta kasvanut riippuvuushoidon ammattilaiseksi. Juha on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (AMK) ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti.
Leo Nyqvist, on VTT, sosiaalityön emeritusprofessori ja hänen tutkimustoiminta on keskittynyt lasten ja nuorten ongelmiin, nuorten väkivaltaan ja väkivaltateemaan laajemminkin.
Hinta
3800 € / opiskelija
Koulutus laskutetaan erissä koulutuspäivien tahdissa.
Koulutuksen yhteyshenkilö
Jessica Jokelainen
jessica@kainula.fi
p. 044 3282 181
Lisätietoja
Opiskelijavalinta / kirjalliset valintakysymykset:
Opiskelijavalinta tapahtuu pääosin kirjallisten hakemusten perusteella. Ilmoittautumisen jälkeen opiskelija vastaa seuraaviin kysymyksiin ja lähettää vastauksensa koulutuksen yhteyshenkilölle (Jessica Jokelainen / jessica@kainula.fi) heti ilmoittautumisensa jälkeen. Opiskelijavalinnoista vastaa Sirian kouluttajatiimi.
1) Taustakoulutukset ja työkokemus sosiaali-, kasvatus- tai terveysalalta. Mikä tutkinto, missä ja milloin suoritettu?
2) Pystytkö suorittamaan opintoihin liittyvän asiakasharjoittelun omassa työpaikassasi? Kyllä/Ei
a. Jos pystyt, millainen on asiakaskuntasi?
b. Jos et pysty, miten aiot hankkia asiakkaasi?
3) Koulutus perustuu aikuispedagogiikkaan ja vaatii itseohjautuvuutta. Jokaisen koulutuspäivän välissä on luettavaa kirjallisuutta. Miten kykenevä olet huolehtimaan suunnitelmallisesta ja itsenäisestä omien opintojesi aikataulussa pysymisestä?
(asteikolla 1-10)? Perustele numeerinen vastauksesi, kiitos.
4) Koulutuksen yksi työmuoto on opiskelijakollegan kirjallisten töiden lukeminen ja vertaisryhmäpohdinnat. Miten sitoutunut olet löytämään yhteistä aikaa vertaiskeskusteluihin seminaaripäivien ulkopuolella (0-10)?
5) Koulutuksessa harjoitellaan pari- ja perheterapeuttisia työmenetelmiä pienryhmissä. Tämä edellyttää kykyä ja halua jakaa oman elämän pienehköjä työstettäviä teemoja ja kehityshaasteita. Miten halukas koet olevasi tämänkaltaiseen työskentelyyn?
6) Kuinka kykenevä koet olevasi itsearviointiin ja vertaisarviointiin opinnoissa?
7) Koulutuksen aikana saatu palaute voi joskus haastaa aiempia käsityksiä itsestäsi. Millainen koet olevasi palautteen vastaanottajana?
8) Kerro lyhyesti, miksi juuri tämä koulutus kiinnostaa sinua.
9) Asteikolla 0-10, paljonko koet, että sinulla on tällä hetkellä psyykkistä energiaa suoriutua vaativasta koulutuksesta? Kerro, millainen yleinen elämäntilanteesi on tällä hetkellä.
Laadunvarmistus
Siria Koulutus- ja kehittämiskeskus Oy kerää osallistujilta jatkuvaa palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti. Näin opiskelijoiden on mahdollista vaikuttaa koulutusteemoihin myös koulutuksen aikana. Pyrimme vastaamaan osallistujien toiveisiin joustavasti, jotta koulutus palvelee käytännönläheisesti ja täsmentyen juuri kyseessä olevan kohderyhmän tarpeisiin.
Sirian koulutuksilla on oma koulutusohjelmatoimikunta, joka käsittelee palautteita yhteisesti.
Salassapitovelvollisuus
Opiskelijat ja kouluttajat sitoutuvat pitämään salassa toisistaan ja asiakkaistaan kuulemat asiat. Salassapitovelvollisuus jatkuu koulutuksen loputtua.
Koulutuksen toteutuminen vaatii riittävän määrän opiskelijoita. Koulutuksen toteutuminen varmistetaan ilmoittautuneille heti viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.
Kirjallisuus
Ennakkolukemistona:
Ruutu & Putkisaari, Toipumisorientaatio ja ratkaisukeskeisyys lyhytpsykoterapiassa, Duodecim, 2022.
Muu kirjallisuus julkaistaan orientaatiopäivässä.
Peruutusehdot
Ilmoittautumisen voi perua maksutta koulutuksen viimeiseen varsinaiseenilmoittautumispäivään 28.12.2025 asti. Huomaa kuitenkin, että perimme peruutuksista 100 € varausmaksun, joka laskutetaan peruutusviestin saatuamme.
Jos opiskelijaa ei valita koulutukseen opiskelijavalinnan kautta, varausmaksua ei peritä.
Viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautuminen on sitova, eikä sitä voi perua. Tällöin opiskelija on velvollinen maksamaan koulutusmaksun kokonaisuudessaan.
Peruutus tulee aina tehdä kirjallisesti sähköpostitse osoitteeseen: mira@kainula.fi.
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Valmentajat
Johanna Perttilä

Niina Nurmela

Hilkka Putkisaari
